
V posledních letech prošlo Ministerstvo školství České republiky několika změnami ve vedení, což mělo vliv na kontinuitu a realizaci vzdělávacích reforem. Od nástupu vlády Petra Fialy v prosinci 2021 se na postu ministra školství vystřídali tři členové hnutí STAN: Petr Gazdík, Vladimír Balaš a současný ministr Mikuláš Bek.
Petr Gazdík nastoupil do funkce ministra školství v prosinci 2021. Jeho působení bylo relativně krátké a skončilo v červnu 2022. Během svého mandátu se zaměřil na řešení dopadů pandemie COVID-19 na vzdělávací systém a integraci ukrajinských uprchlíků do českých škol. Jeho snahy však byly omezeny časem a brzkým odchodem z funkce.
Vladimír Balaš převzal ministerstvo v červnu 2022, avšak jeho působení trvalo pouze do dubna 2023, kdy rezignoval ze zdravotních důvodů. Během svého krátkého mandátu se soustředil na přípravu legislativních změn a pokračování v reformách zahájených jeho předchůdcem. Jeho odchod však opět narušil kontinuitu vedení resortu.
Mikuláš Bek se stal ministrem školství v dubnu 2023. Jeho dosavadní působení je charakterizováno snahou o stabilizaci financování školství a implementaci digitalizace vzdělávacího systému. Bek čelil výzvám spojeným s rozpočtem pro školství, kdy musel vyjednávat o navýšení finančních prostředků pro svůj resort. Přestože se mu podařilo získat dodatečné finance, upozornil na to, že více peněz nemusí nutně znamenat vyšší kvalitu vzdělávání.
Jedním z kontroverzních kroků bylo Bekovo rozhodnutí převést financování nepedagogických pracovníků, jako jsou školníci či kuchařky, ze státu na obce. Tento návrh vyvolal nesouhlas a vedl k protestům, do kterých se zapojily tři čtvrtiny škol.
Dalším problémem byla implementace elektronických přihlášek na střední školy. Projekt čelil technickým potížím při spuštění, což vyvolalo kritiku veřejnosti. Ministr Bek však obhajoval ředitele Cermatu a zdůraznil, že problémy byly způsobeny napjatým harmonogramem a nevyhnutelnými riziky spojenými s rychlou implementací.
Celkově lze říci, že časté změny na postu ministra školství v posledních letech vedly k narušení kontinuity a zpoždění v realizaci klíčových reforem, jako je aktualizace rámcových vzdělávacích programů. Hnutí STAN, které je za resort školství zodpovědné, čelí kritice za nedostatečné výsledky a pomalý pokrok v oblasti vzdělávání.
