Člověk si nemůže nepovšimnout, čím dál tím více se snižující úrovně vzdělanosti české mládeže. Tedy nejenom té české, abych nebyl nespravedlivý, nýbrž i té světové.
Co ovlivňuje klesající vzdělanost?
Mladí v této době mají na výběr z nepřeberného množství aktivit a často i zábavnějších, to si nebudeme nalhávat, než věnování se studiu a z tohoto důvodu u nich škola zaujímá až ty nejzazší místa v žebříčku jejich priorit.
Tímto samozřejmě nechci tvrdit, že je něco špatného na tom, že mladí mají na výběr z velkého množství aktivit, to vůbec ne.
Ovšem s tímto faktem by měla růst i jejich sebereflexe a schopnost určovat své životní priority, ovšem neděje se tomu tak, mladí v této oblasti dost tápou.
Je to především na dětech samotných, jaký přístup ke škole zvolí a to by si měly plně uvědomovat a taktéž by jim to mělo býti zdůrazňováno i ze strany jejich rodičů či blízkých.
I když je pravdou, že váha slov rodičů a blízkých taktéž v posledních letech ztrácí z pohledu dětí na své důležitosti, protože ti vidí své vzory mnohdy v někom jiném, bohužel.
Prospívají moderní technologie vzdělanosti dětí?
Dalším nezanedbatelným a dosti možná nejvýznamnějším faktorem je nadměrné pasivní užívání elektroniky. Nechci zde strašit, že jsme svědky vzestupu digitální demence, nicméně toto tvrzení není daleko od pravdy. Nebo vám snad připadá, že pasivní užívání elektroniky prospívá lidskému mozku?
V tomto případě lze jen těžko pochopit školy, které do své výuky prosazují pasivní využívání elektroniky a děti tak místo 8 hodin stráví touto aktivitou 12 hodin denně. Je zřejmé, že se tyto školy snaží jít s dobou, aby přilákaly do svých řad nové a nové žáky a měly z toho ekonomické výhody, to je pochopitelné, nicméně je toto opravdu ta správná cesta?
Děti by měly ve škole především společně diskutovat nad tématy, které se jich přímo či nepřímo týkají, či které jejich životy ovlivní v budoucnu a při tom vytvářet skutečné a plnohodnotné sociální vazby.
Může za to školství?
Ale co když všechny výše zmíněné faktory jsou pouze zanedbatelné a hlavním viníkem je právě školství? Nesmysl. Ano, české školství má k ideálu opravdu daleko, dala by se na něm změnit spousta věcí, nicméně i přes všechny neduhy je nastaveno tak, že člověk z něj může vzejít jakožto tvor vzdělaný.
Je to tak jen na dětech či dají přednost dlouhodobější hodnotě, kterou určitě vzdělání představuje, nebo jen často prchavé touze po něčem, co je v konečném důsledku ani neučiní šťastnými a spokojenými.