Jazyková škola PELICAN z Brna je díky svému přístupu a inovativnímu vedení výuky známa po celém Brně. No, nač troškařit, pevně věříme, že už je žlutý pták PELICAN známý i za brněnskými hranicemi.
A nyní otázka za sto bludišťáků. Co je hlavní přísadou, která tvoří naše lekce? Samozřejmě, že naši lektoři. Zábavní, přátelští a s hromadou lektorských zkušeností. A jelikož nejsou navíc ani žádní skrblíci, kteří by si svou recepturu skvělých lekcí chtěli nechávat jen pro sebe, rozhodli se, že se o své rady, jak na studenty podělit.
A tak jsme se ptali, aktuálně ze začátku školního roku zejména těch lektorů, kteří vedou pomaturitní studium angličtiny a němčiny – jaké jsou nejlepší rady na to, jak skupinku čerstvých absolventů středních škol v intenzivním jazykovém kurzu zvládnout.
O PELICANu se totiž ví, že se tady stává nerozlučná parta nejen ze samotných studentů, ale že je v jejich partě vždy i lektor. Takže, milí lektoři, jak na to?
Nebuď „jen“ lektor. Zapadni do party a staň se jedním z nich!
Víme, že se to snadněji řekne, než udělá, ale opravdu to funguje. Studenti navštěvující pomaturitní kurzy jazyků ve většině případů právě opustili střední školy – a nepotřebují mít nad sebou další panovačné profesory. Staň se místo toho jejich kamarádem!
Nauč se jejich jména a koníčky studentů. Víme, že to zní šíleně – zapamatovat si, co koho baví, ale věř, že to skvěle funguje a v případě každodenní čtyřhodinové výuky každý den v týdnu po celý školní rok se to vyplatí.
A vlastně i snadno zapamatuje, vždyť – třeba právě koníčky by v případě jazyků mohly být ideálním konverzačním tématem! Stejně tak jim prozraď Ty něco o sobě. Důležitá rada na závěr: žádná příjmení! Nehraj si na superdůležitého profesora. Buď zkrátka jedním z nich!
Nevěnuj hlavní pozornost gramatice
Ano, všichni víme, že když přijde na kurzy angličtiny a dalších jazyků, je výuka gramatiky důležitá a nutná. Nicméně, nenech, aby gramatika ovládla všechny Tvoje lekce.
Pokud bychom se dostali ke konkrétnějším radám, v pomaturitním kurzu u nás fungují 3 hodiny gramatiky týdně, nejlépe z kraje týdne – to jsou studenti ještě plní energie, a navíc budou vždy vědět, co je čeká.
Zároveň i tyto gramatické lekce kombinuj se zajímavými konverzačními tématy, aby se studenti dostali z méně záživných částí zpět „do hry“.
Důležitá rada: vysvětluj zákony gramatiky lidským způsobem! Zní to vtipně? Rozhodně ne studentům, kteří zrovna opustili poučky ze středních škol, jazyková škola by se měla od těchto postupů oprostit!
Ne, opravdu není důležité, aby si zapamatovali jména všech časů a celou jejich terminologii. Namísto toho se pokus vysvětlit logiku větných konstrukcí, proč fungují, jak fungují.
Například doporučujeme věnovat se zároveň celému systému časů – než jejich postupnému probírání. Studenti tak mají možnost zrovna zachytit a pochopit rozdíly mezi nimi. A ještě jedna rada ke gramatice na závěr? Pomalu, trpělivě – a opakovat, opakovat, opakovat. Slibujeme, že se to vyplatí!
Zapoj do lekcí filmové promítání!
Ať už to bude v polovině týdne nebo třeba pátek za odměnu, doporučujeme zapojit do výuky filmové lekce. Co třeba vytvořit na každý týden určité téma, o kterém se budete bavit a na základě toho pak promítat film, samozřejmě ve vyučovaném jazyce?
Udělejte si k promítání horu popcornu a dejte si Colu! Brněnská jazykovka PELICAN to dělá třeba tak, že studenty nechá sama vybrat, jaké bude ten týden jejich téma!
V pondělí se studentům pustí ukázky z filmů a studenti si sami volí, na co se budou dívat! Je to skvělá změna v jazykem nabytých lekcích, která však studentům hodně dá!
Ať už jsi student nebo lektor, dej nám vědět, co si o našich tipech myslíš a jaké jsou Tvoje rady na to, jak zvládnout bandu studentů! Budeme se těšit na všechny reakce!
Tvůj PELICAN